Opel stelt als eerste elektrische rallywagen voorWereldpremière op IAA

e-rally

Rüsselsheim.  Opel is de eerste autoconstructeur ter wereld die een elektrisch voertuig met batterij op de markt brengt voor klantenteams in de rallysport. De elektrische wedstrijdwagen is gebaseerd op de Opel Corsa-e, die nu al kan worden besteld, en zal zijn wereldpremière beleven tijdens het internationale IAA-motorsalon te Frankfurt, dat van 12 tot 22 september voor het publiek toegankelijk is. In 2020 zullen Opel en de ADAC het startschot geven voor de ADAC Opel e-Rally Cup, 's werelds eerste merkencup voor elektrische wagens.

Met deze nieuwe wedstrijdenreeks zetten Opel en de ADAC hun succesvolle samenwerking voort. De afgelopen jaren bleek de ADAC Opel Rallye Cup de perfecte leerschool voor ongeveer 100 jonge rallyrijders uit 18 landen. De snelsten onder hen konden in het kader van het ADAC Opel Junior Rallye team ook internationaal hun rijvaardigheden laten zien. Opel juniorrijders schreven intussen al vier keer na elkaar (van 2015 tot 2018) met een Opel ADAM R2 de Europese titel op hun naam. De ADAM moet voortaan plaats maken voor de nieuwe Opel Corsa-e op de klassementsproeven van de rally's. De nieuwe wedstrijdwagen levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en beschikt al vanuit stilstand over een koppel van 260 Nm.

e-rally

"De Corsa-e is de elektrische wagen voor iedereen. Dit model is perfect geschikt voor alledaags gebruik en is zeker betaalbaar. Ditzelfde geldt voor de autosport. De nieuwe Corsa verschaft ook veel rijplezier en heeft een bijzonder dynamisch karakter. Wij zijn de eerste autoconstructeur ter wereld die op basis van een productieauto een elektrische rallywagen heeft ontwikkeld", verklaarde Michael Lohscheller, CEO van Opel, naar aanleiding van het nieuws.

Hermann Tomczyk, de voorzitter van ADAC Sport, voegde daar nog aan toe: “Met de ADAC Opel e-Rally Cup introduceren we voor de eerste keer elektrische wagens in de mainstream sport. Bovendien mikken we met dit initiatief vooral op de ondersteuning van jonge rijders. Het innovatieve concept en de samenwerking met de Groupe PSA openen nieuwe mogelijkheden voor ons, en dan in het bijzonder op het vlak van de ondersteuning van jongeren. Ik ben er zeker van dat de ADAC Opel e-Rally Cup tot ver voorbij de Duitse grenzen de toon zal zetten voor de toekomstige autosport."

De ADAC Opel e-Rally Cup-wedstrijden zullen aanvankelijk plaatsvinden tijdens ronden voor het Duitse rallykampioenschap en een aantal andere evenementen. In de zomer van 2020 zou de wedstrijdenreeks van start gaan. In 2021 zullen minstens tien ronden meetellen voor het zogenaamde 'Super Season'. Het concept omvat verder ondersteuning voor jonge rijders op verschillende niveaus. Zo is op het eerste niveau een nieuwe editie gepland van de succesvolle ADAC Opel Rallye Academy, die in 2016 voor de eerste keer werd georganiseerd. Intussen hebben al meer dan 1.000 jongeren belangstelling getoond voor deze unieke 'rally casting'-benadering, waarbij de meest getalenteerde deelnemers rechtstreeks doorstromen naar de ADAC Opel Rallye Cup. Dit succesvolle concept zal wordt voortgezet en uitgebreid tot op het internationale niveau van de rallysport.

Nadat ze de academie en de ADAC Opel e-Rally Cup vlot hebben doorlopen, zullen de beste jonge rijders aan boord van de nieuwe Opel Corsa R2 hun eerste stappen zetten in het Europese Junior Rally Championship. Nu Opel deel uitmaakt van de Groupe PSA, ontstaan nieuwe mogelijkheden voor de toptalenten: zustermerk Peugeot is met krachtige FIA R5-machines in de rallysport actief en Citroën gooit zelfs WRC-auto's (world rally cars) in de strijd - uitstekende vooruitzichten dus voor de beste deelnemers om door te groeien tot het hoogste niveau van de internationale rallysport.

"Opel is altijd al nauw betrokken geweest bij de rallysport", aldus Lohscheller. "Zo kunnen we trots terugblikken op heel wat successen, waaronder zeven Europese titels en zelfs de wereldtitel in 1982 met Walter Röhrl en Christian Geistdörfer in de Opel Ascona 400. Nu gaan we een stap verder met de elektrische aandrijving. De fans zullen in ieder geval verbaasd zijn over de prestaties van onze e-cup rallyauto."

Intussen wordt in Rüsselsheim koortsachtig voortgewerkt aan de ontwikkeling van de Opel Corsa-e Rally. Het is de bedoeling om voor de 2020/2021 ADAC Opel e-Rally Cup vijftien wagens klaar te hebben. De prijs van zo'n wagen zal voor de klantenteams van Opel Motorsport aanzienlijk lager liggen dan € 50.000 (excl. btw).

Technische gegevens Opel Corsa-e Rally

Elektrische motor: Synchroon

Vermogen:              100 kW (136 pk)

Koppel:                   260 Nm

Batterij:                   Lithiumion, 50 kWh

Transmissie:          Voorwielaandrijving met Torsen-differentieel

Ophanging:            Rallyophanging

                                 McPherson veerpoot met universele kogelgewrichten vooraan

Wielen:                    7 x 17; ET20

Stuurinrichting:     Elektrische stuurbekrachtiging

Remmen:                Vierzuiger remklauwen

                                 332 x 28 mm schijven vooraan met interne ventilatie, 264 x 12 mm schijven achteraan

                                 Hydraulische remdruk achteraan instelbaar, speciaal aangepast voor

                                 energierecuperatie

                                 Aangepast rembeheer en recuperatie

                                 Hydraulische 'fly-off' handrem

Chassis:                  Lichtgewicht witte carrosserie met geïntegreerde veiligheidskooi

                                 Onderplaat voor bescherming van motor en transmissie

                                 Elektrisch brandblusapparaat, droge batterij (standaard in motorruimte)

                                 Snelsluitsystemen voor motorkap en achterklep

Elektrisch systeem:        ESP, traction control (TC) en ABS uitgeschakeld

                                 Autosportdisplay met datalogger

                                 Nieuw ontwikkeld HS-veiligheidswaarschuwingssysteem (hoogspanning)

                                 Optioneel: Tripmaster en extra verlichting

Afmetingen:            Lengte: 4.060 mm

                                 Breedte: 1.770 mm (5,0 mm breder dan productieversie)

                                 Hoogte: 1.440 mm (5,0 mm hoger dan productieversie)

                                 Wielbasis: 2.540 mm (2,0 mm langer dan productieversie)